Co może stanowić porcję warzyw i owoców?

Zgodnie z zaleceniami specjalistów ds. żywienia każdego dnia powinniśmy spożywać minimum 400 g owoców i warzyw, podzielonych na 5 porcji. Dlatego warto wiedzieć jakie produkty i w jakiej wielkości mogą stanowić porcję warzyw i owoców. 

Dzienne minimum spożycia warzyw i owoców to 400 g, podzielonych na 5 porcji. Porcja warzyw i owoców powinna swoim rozmiarem odpowiadać garści osoby ją spożywającej. Za porcję można również uznać średniej wielkości owoc, np. jabłko. Jedna porcja powinna zawierać około 80-100 g warzyw lub owoców. Za porcję można także uznać szklankę/kartonik (200 ml) soku.

Porcję owoców może stanowić m.in. średniej wielkości jabłko, gruszka, pomarańcza czy banan, a także szklanka soku owocowego (200 ml).  Jeżeli chodzi o mniejsze owoce, to garść osoby spożywającej będzie wyznacznikiem porcji, czyli np.: 2 mandarynki, 3-4 śliwki lub 5-7 truskawek. 

Warzywną porcję natomiast stanowić może niezbyt duża marchew, pomidor (lub kilka pomidorków koktajlowych), ogórek, jak również miseczka warzywnej sałatki oraz szklanka soku warzywnego (200 ml). 

Pozostałe Aktualności